Wybieranie ważnych rzeczy do zrobienia to jedna z najważniejszych umiejętności ludzi dobrze zorganizowanych. Chociaż wydaje się to na pierwszy rzut oka proste, często sami nie umiemy powiedzieć od czego należałoby zacząć, żeby skutecznie przejść przez cały dzień naszych zadań.
Kiedy zostajesz sam na sam ze swoim biurkiem i listą zadań do zrobienia istnieją dwa najbardziej prawdopodobne scenariusze:
Aby poradzić sobie z wyznaczaniem priorytetów, przejdziemy przez trzy kroki produktywności. Jak zawsze przy metodach usprawniających nasze działanie, muszą być one proste do wdrożenia – inaczej nie będziesz ich stosować.
Wybierz dobie jedno, małe zadanie, które wykonasz bez problemu. To może być odpisanie na maila, sprawdzenie stanu konta bankowego albo krótki telefon z prośbą o załatwienie jakiejś sprawy. Najważniejsze, żeby ta czynność była łatwa i szybka do wykonania. W ten sposób będziesz mieć poczucie, że udało Ci się już coś zrobić i będzie Ci łatwiej wykonać kolejne zadania.
Teraz, kiedy jesteś już w trybie pracy, zadaj sobie bardzo ważne pytanie:
„Gdyby miały mi się udać dzisiaj tylko trzy rzeczy, co to miałoby być?”
W ten sposób z pośród wielu rzeczy wyłonisz trzy najważniejsze sprawy do załatwienia na początku dnia. Dlaczego tylko trzy? Podczas dnia pracy zwykle spotyka nas wiele niespodzianek, przerwa na obiad się przedłuża, musisz gdzieś pilnie wyjść, spotkanie zaczyna się wcześniej i w efekcie zapominasz o ważnych rzeczach, które były na Twojej liście. Dzięki skupieniu się na trzech sprawach, jest duża szansa, że uda Ci się zrealizować je do końca.
Mimo tego, że wyłonienie trzech najważniejszych spraw stanowi nie lada wyzwanie, teraz czas na coś jeszcze trudniejszego. Z trzech spraw, które pojawiły się u Ciebie w punkcie drugim musisz wybrać tę jedną najważniejszą. Kiedy już ją wybierzesz, zacznij swoje działanie od niej. W ten sposób masz ustawione priorytety na najbliższy dzień.
Wyznaczanie priorytetów to coś, od czego zaczyna się Twój każdy produktywny dzień. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w których czas przecieka Ci przez palce i na koniec dnia masz irytujące poczucie, że niczego nie udało Ci się zrobić. W załączonych na dole materiałach znajdziesz schemat, który po wydrukowaniu albo przepisaniu będzie porządkować Twoje priorytety w pracy. Zacznij ustalać priorytety już dziś – będziesz mieć więcej satysfakcji z wykonywanej pracy i odzyskasz poczucie kontroli nad swoim dniem.
Jeśli chcesz załatwiać sprawy szybciej, możesz poznać 5 technik lepszego i szybszego czytania. Kliknij tutaj i pobierz bezpłatnie eBooka mojego autorstwa. Przeczytasz go w kwadrans – to może być Twoja jedna, mała rzecz na początek dnia.