Pierwszą z technik, które warto jest wykorzystywać w procesie uczenia się i zapamiętywania jest układanie sobie historyjek. Jest to przydatne zarówno w przypadku uczenia się długich list wyrazów, jak i zapamiętywania nowych pojęć.
Jeśli na przykład chcesz zapamiętać listę zakupów, postaraj się znaleźć zestaw zabawnych czynności, które kojarzą Ci się z przedmiotami, które masz kupić i ułóż nich historyjkę. Wyobrażając sobie siebie jeżdżącego na nowym mopie po kuchni z dokładnie umytą podłogą i krojącego mandarynki przekładane czosnkiem znacznie łatwiej skojarzysz produkty, jakie potrzebne są Ci do zrealizowania takiego obrazka. Tak samo przy uczeniu się historii łatwiej jest zapamiętać, że Bolesław Śmiały toczył spór z biskupem krakowskim Stanisławem, kiedy wyobrazimy sobie scenkę przedstawiającą śmiało szarżującego z okrzykiem „Chodź no, Stachu” króla obcinającego nos biskupowi na Wawelu. Historyjkę możesz sobie także opowiadać w głowie, jednak obrazy przemawiają do nas silniej, niż same słowa. Nasz mózg lubi także wszystko, co kojarzy nam się z humorem i erotyką – zatem zabawne i pikantne historyjki wpłyną na Twoją zdolność zapamiętywania jeszcze szybciej.
Inną metodą jest stosowanie akronimów. Sprawdza się to przede wszystkim przy zapamiętywaniu krótkich list. Wówczas wystarczy kilkakrotnie powtórzyć sobie listę, a następnie utworzyć skrót od pierwszych liter. Na przykład jeśli musisz zapamiętać najdłuższe rzeki w Polsce, łatwo kojarzący się akronim WOW od razu skieruje Twoje myśli ku Wiśle, Warcie i Odrze. Ważne jest, żeby akronim miał sens, dlatego metoda ta ma ograniczone zastosowanie, jednak jeśli znajdziesz dobry skrót, bardzo łatwo jest potem przypomnieć sobie jego rozwinięcie.
Kolejna metoda polega na lokalizowaniu informacji w fizycznej lub wyobrażonej przestrzeni. Nasz mózg łatwo kojarzy informację z miejscem. Najprostszą wersją tego ćwiczenia jest skojarzenie różnych przedmiotów w przestrzeni, którą znasz – na przykład rzeczy znajdujących się na Twoim biurku – z konkretnymi informacjami, jakie chcesz zapamiętać. Kiedy kilkakrotnie powtórzysz sobie takie zbitki – na przykład kwiatek równa się adenina, słuchawki tymina, plakat cytozyna, a kubek – guanina i postarasz się mocno zakorzenić to skojarzenie w swojej głowie, wówczas bardzo łatwo przypomnisz sobie na egzaminie, jakie zasady tworzą DNA. Ważne jest, aby podczas nauki wyobrażać sobie konkretne przedmioty lub patrzeć na nie, zapamiętując poszczególne informacje. Dodatkowo wystarczy wyobrazić sobie później kwiatek w słuchawkach i plakat moczący się w kubku, aby przypomnieć sobie, która zasada łączy się z którą.
Możesz także zmieniać miejsce, w którym się uczysz. Wystarczy, że w celu zapamiętania szczególnie istotnej informacji wstaniesz, przejdziesz do pokoju i usiądziesz na parapecie, a mózg przypominając sobie siedzenie tam łatwiej powiąże je z informacjami, które w tym czasie przyswoiłeś.
Istnieje także wiele innych, bardziej skomplikowanych mnemotechnik – chociażby Główny System Pamięci czy Pałac Pamięci – o nich jednak będziemy przygotowywać osobne materiały, ponieważ zasługują na bardziej dokładne omówienie. Zachęcam też do wykonania załączonych ćwiczeń, obejrzenia wideo na temat mnemotechnik, wysłuchania podcastu i sprawdzenia innych Wirtualnych Warsztatów.
Jeśli chcesz poznać 5 technik czytania, kliknij tutaj i pobierz bezpłatnie eBooka. Przeczytasz go w kwadrans.