Przyklejony do ręki Twojego dziecka niczym najpotężniejszy magnes świata. Teoretycznie do kontaktu i szukania wiedzy, a w praktyce do przeglądania nieskończonego strumienia obrazków i filmików. Superkomputer w każdej kieszeni miał prowadzić do mądrości, a przeważnie tylko ogłupia. Jak pomóc swojemu dziecku?
Po pierwsze musimy zaakceptować fakt, że telefony komórkowe to nieodłączna część życia naszych dzieci. Jeśli mamy nie traktować ich jedynie jako „zło konieczne”, musimy dowiedzieć się, w jaki sposób można sensownie z nich korzystać. Poniżej 3 szybkie sposoby:
Budka telefoniczna – twoje dzieci nie pamiętają, ale Ty na pewno łatwo przypomnisz sobie czasy, kiedy na wyjazdach korzystaliśmy z budek telefonicznych. Była karta na minuty i kolejka do telefonu. Jeśli Twoje dziecko ma problem z nauką, bo rozprasza je smartfon, zaproponuj mu taka budkę. Wystarczy zwykłe pudełko, do którego mieści się smartfon. Kładziemy je w innym pokoju i za każdym razem, kiedy nasze dziecko chce z niego skorzystać, musi wstać zza biurka, pójść do budki, wyjąć telefon i z niego skorzystać. Po skorzystaniu telefon musi trafić z powrotem do pudełka. Najlepszą cechą tej metody jest to, że nie musimy stosować ograniczeń czasowych (które frustrują i nastawiają do nas negatywnie nasze dzieci). Stosując budkę telefoniczną sprawiamy, że korzystanie ze smartfona przestaje być wygodne, odruchowe, instynktowne. Z czasem przełoży się to na lepsza koncentrację i skupienie naszego dziecka.
Sensowne aplikacje – telefon może pomagać w rozwoju zdolności naszego dziecka. Pośród przetestowanych w naszej Fundacji, bezpłatnych aplikacji wartych polecenia znajdują się: Forest (pomaga ograniczyć czas z telefonem), Elevate (rozwija myślenie dzięki grom logicznym), Lumosity (pomaga ćwiczyć pamięć) oraz polska aplikacja Trening mózgu.
Ograniczenie czasu przed ekranem – ten ruch raczej należy traktować jako ostateczność, ale czasami jako rodzic nie masz wyjścia. Jak sprawdzić, czy należy ograniczyć dostęp do telefonu? Zacznij od obejrzenia razem ze swoim dzieckiem raportu tygodniowego czasu przed ekranem (jest dostępny na wszystkich telefonach). Przeciętny czas spędzany dziennie na telefonie to około 2,5 godziny. Jeśli raport twojego dziecka pokazuje znacznie wyższą wartość, warto ograniczyć dostęp do telefonu.
Bardzo ważne jest to, żeby na ograniczenie tego rodzaju umówić się wspólnie. Pomysłem może być zastosowanie budki telefonicznej z pierwszego punktu tego artykułu, lub aplikacji Forest, która ogranicza używanie telefonu podczas nauki.
Dodatkowo, możecie wspólnie ustalić sytuacje, w których nie korzystamy z telefonów (np. podczas wspólnych posiłków albo godzinę przed pójściem spać). Polecam po tygodniu znów wspólnie przejrzeć raport i zobaczyć efekty. Najważniejsze w realizacji ograniczania czasu przed telefonem jest współpraca i ustalenie działań z dzieckiem. Odgórny zakaz będzie uznany za gwałt na prywatności i najprawdopodobniej nie będzie przestrzegany.
Jeśli chcesz dać swojemu dziecku koncentrację na zawołanie i ultraszybkie uczenie się, koniecznie kliknij tu i zobacz, co razem z Fundacją Pięć Plus przygotowaliśmy dla wszystkich 6,7 i 8-klasistów oraz uczniów liceum.
Aby pozostać w zgodzie przepisami i dalej oferować okazję do nauczenia się nowych i przydatnych umiejętności, prosimy Cię o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokładne informacje po co nam to i co z nimi robimy znajdziesz w zakładce "O nas" pod przyciskiem "Polityka prywatności".
Podstawowe
Always active
Aby pozostać w zgodzie przepisami i dalej oferować okazję do nauczenia się nowych i przydatnych umiejętności, prosimy Cię o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokładne informacje po co nam to i co z nimi robimy znajdziesz w zakładce "O nas" pod przyciskiem "Polityka prywatności".
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Dane statystyczne
Aby lepiej wiedzieć, kogo interesują nasze kursy zbieramy zanonimizowane dane statystyczne dotyczące osób odwiedzających naszą stronę (czyli wiek, płeć, miejsce zamiesznia etc, ale bez danych osobowych).The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Dane marketingowe
Dostęp do tych danych jest nam potrzebny, żeby podrzucać nasze kursy innym osobom, które mogą być nimi zainteresowane.